torsdag den 7. juli 2011

Japansk persille - Cryptotaenia japonica

Jeg har før skrevet om denne plante HER
Jeg må lige komme med en lille rettelse. Jeg har skrevet at den ikke er vinter hårdfør. Det er den altså nogle år. I min have har den overlevet den hårde vinter 2010/2011. Om det så er fordi den har stået lidt i læ skal jeg ikke kunne sige noget  om. År 2009 overlevede den ikke vinteren – så ... hvad skal jeg lige sige?

I år har jeg et helt hav af Japansk persille. Jeg forsøgte at så den inde i foråret, den ville ikke spirer, hverken i første eller andet forsøg. Men det gør ikke spor, for jeg har i hundredevis af selvsåede!
Den bliver helt mørk efterhånden som den bliver størrer.

Så er det lige at jeg tænker – mon den skal have kulde for at det vil lykkes ? Noget kunne tyde på at det er sådan! Jeg husker ikke hvad jeg gjorde i 2009 for at få gang i spiringen.....det er jo længe siden J
Det der mangler nu er; hvordan bruges den bedst? Nogen der har forsøgt sig med denne smukke plante i madlavningen?

YSusanne Irming

2 kommentarer:

  1. Den kender jeg ikke, så desværre ingen gode forslag til maden herfra!
    Men det er da vist en krydderurt, som jeg skal kende, for jeg kan da lige se den blandt stauderne med det purpurfarvede løv :-)

    SvarSlet
  2. Hej Susanne.

    Den er rigtig flot i et staude bed. Den kan anbefales på grund af den mørke farve :O)

    SvarSlet