mandag den 24. januar 2011

Rød havemælde



I frøkatalogerne er den at finde under krydderurter. Er det en krydderurt? Jeg opfatter den som en grøntsag!

Det er en plante jeg har haft i bedene i mange år. Jeg startede med at så den inde i vinduskarmen, hvor  jeg  kun fik et frø til at spire, af grunde som jeg ikke er klar over! Men det ene frø har holdt mig så rigeligt forsynet med planter siden da. Som med alt andet, er der en ’første gang’ og jeg havde ingen anelse om hvad Rød Havemælde var for en gevækst. Det var på grund af den flotte bladfarve, at jeg absolut skulle prøve den. Selv om den ene plante jeg startede med var rødlilla, har der være efterkommere som har været mere grønlige i bladfarven end moderplanten. Det kan jeg hverken give dig eller mig selv nogen videnskablig forklaring på!


Hen over sommeren voksede den sig imponerende stor og satte en masse flottere rødlige frøstande. Det følgende forår kunne jeg konstatere at den havde sået sig - så at sige over alt i haven. Det piblede frem med små planter, også steder hvor den var knap så velkommen.

Det var faktisk et imponerende syn, med de rødlilla småplanter i den sorte og fugtige forårs jord. De fleste lugede jeg væk og resten gravede jeg op og plantede i blokke.

Jeg havde læst mig frem til at man kunne bruge de nye blade i salat skålen, og de lidt større som stuvet grøntsag. Det blev en lidt anderledes stuvning i en mistænkelig pinkfarvet sovs, men efter som det skulle være sundt, gled det ned! Andre igen lod jeg vokse sig store og brugte i buketter. For at være helt ærlig, foretrækker jeg buketterne frem for at spise pinkfarvet stuvningen.


Nu ved jeg så af erfaring at den lige skal holdes lidt nede og at det er klogt at klippe de fleste frøstande væk, evt. smide en håndfuld frø sent i efteråret, der hvor den godt må spirer af sig selv. Det fungerer helt perfekt hos mig, ikke noget arbejde med at så eller prikle ud. En gang havemælde – altid havemælde!

YSusanne Irming


3 kommentarer:

  1. Oy, mand, det lyder vildt nemt! Jeg øje på den på en eller andens blog og søgte på Google. Faldt så over dit hyggelige sted her, så jeg joyner. :)

    Jeg tror også jeg ville have den for syns skyld, men vil da prøve at spise den. den er sikkert sund!

    Har du evt frø til overs af den, som du vil bytte dem? Ellers kan jeg sende dig en frankeret svarkuvert, hvis det er.

    Bedste Helbredende havehilsner
    Marianne
    Bedste

    SvarSlet
  2. Den har haft sin første sommer hos mig i år, nu er jeg spændt på hvor "galt" det går næste år...:o)

    SvarSlet
  3. Hej Marianne: Det med frøene har vi ordnet :O)Soændt på at høre om du vil spise den eller plukke den.

    Fru Friis: Ja det bliver spændende. Mine dukker op over alt :O)

    SvarSlet